DU docētāji piedalījās dabaszinātņu un matemātikas skolotāju konferencē Latvijas Universitātē
Aktualizēts 26.08.2016 09:15
24. augustā Latvijas Universitātē (LU), Rīgā notika vērienīga dabaszinātņu un matemātikas skolotāju konference „Dabaszinātnes un matemātika skolā – efektīvi un radoši”, kurā piedalījās arī Daugavpils Universitātes docētāji. To organizēja LU Dabaszinātņu un matemātikas izglītības centrs sadarbībā ar LU fakultātēm, Latvijas Bioloģijas skolotāju asociāciju, Fizikas skolotāju asociāciju, Matemātikas skolotāju apvienību, Ķīmijas skolotāju asociāciju, Latvijas Ģeogrāfijas biedrību.
Tā bija tikšanās vieta vairāk nekā 600 dalībniekiem – skolotājiem, augstskolu mācībspēkiem, ekspertiem, zinātniekiem un uzņēmējiem, lai dalītos un iepazītu jaunas idejas, aktualizētu problēmas, meklētu risinājumus un gūtu iedvesmu radošam darbam jaunajā mācību/ studiju gadā.
Konferences ievadā paneļdiskusijā tika akcentēta situācija par nepietiekamajiem vidusskolu/ ģimnāziju absolventu dabaszinātņu un matemātikas eksāmenu rezultātiem. Viņu prasmes pārnest fizikā, ķīmijā vai matemātikā apgūtās zināšanas uz jaunām situācijām un atrisināt uzdevumus ar praktisku sadzīves vai tehnikas kontekstu ir ievērojami sliktākas, tāpēc tika apspriesti to cēloņi un ieskicētas idejas tam, ko vajadzētu darīt savādāk, lai skolēnu sniegums uzlabotos. Šī problēma vistiešākā veidā skar arī augstskolu docētājus, jo studējošo nepietiekamās vai viduvējās zināšanas fizikā vai matemātikā ir cieši saistītas ar analītiskās domāšanas un spriestspējas dziļumu un daudzos gadījumos ietekmē turpmāko izglītību ne tikai ar dabaszinātnēm un inženierzinātnēm saistītās, net arī citās jomās. Tāpēc mācībspēkiem ir jāatrod pieejas, lai studējošajiem – topošajiem speciālistiem – efektīvi organizētu studiju procesu, kas kopumā veicinātu uz ilgtspējīgu darbību orientētas kompetences attīstību viņu izvēlētajā studiju un pēc to pabeigšanas arī profesionālās darbības jomā.
Konferencē liela uzmanība tika pievērsta gaidāmajai kompetenču pieejā balstītai mācību satura reformai pamatizglītībā un visparējā vidējā izglītībā, kuru pakāpeniski paredzēts īstenot laikā no 2018. līdz 2023. gadam. Par to savā redzējumā dalījās Latvijas Universitātes, Izglītības un zinātnes ministrijas un Valsts izglītības centra pārstāvji skaidrojot, kāpēc mainās pieeja mācību saturam un ko praksē nozīmē ieviest kompetenču pieeju skolā. Forumā tika demonstrēti pozitīvās prakses piemēri un ieskicētas metodoloģiskās pieejas citāda mācību rezultāta, citāda mācību satura un citāda mācību procesa vadīšanai un vērtēšanai, uzsverot metakognīcijas lomu jēgpilnā mācīšanās procesā, kā arī diskutēts par inovatīvās skolotāju profesionālās pilnveides iespējām un jauno skolotāju sagatavošanas nepieciešamību.
Paralēli konferences gaitai bija iespējams uzdot jautājumus zinātniekiem, uzņēmējiem, skolotājiem, apskatīt interaktīvu izstādi, kurā 20 uzņēmumu/organizāciju/iestāžu pārstāvji prezentēja jaunas idejas un praktiskus piemērus radošam un efektīvam mācību darbam. Ar veiksmīgiem stundu piemēriem un inovatīvām idejām kolēģus iepazīstināja 55 skolotāji.
Papildu informācija:
Dr. Paed. Lolita Jonāne
e-pasts: lolita.jonane@du.ces.lv
Mag. math. Valentīna Beinaroviča
e-pasts: valentina.beinaroviča@du.ces.lv