Aizvadīta DU IVF 4. Zinātniski praktiskā konference “DARBS DARA DARĪTĀJU!”
Aktualizēts 23.03.2017 11:52
Šogad konferencē piedalījās 267 skolotāji, iestāžu vadītāji, bibliotekāri, medicīnas māsas, ierēdņi, docētāji, studējošie u.c., lai kopīgi meklētu atbildes uz jautājumiem: kādas profesijas būs nepieciešamas pēc 15 vai 25 gadiem, kad mūsu pirmsskolēni un skolēni nonāks globālajā darba tirgū? Kas mūsu audzēkņiem būtu jāzina, jāprot, jāvar, jādara un jāmīl šodien, lai pēc daudziem gadiem viņi spētu veidot ilgtspējīgu sabiedrību?
Konferenci atklāja DU rektors Arvīds Barševskis. Viņš atzinīgi novērtēja Zinātniski praktiskās konferences ieguldījumu izglītības iestāžu un Universitātes sadarbības stiprināšanā, izglītības kvalitātes izaugsmes veicināšanā.
Konferences organizatoru vārdā dalībniekus sveica DU lektore un DU Absolventu pētījumu un izglītības centra ilgtspējīgai izglītībai vadītāja Elga Drelinga. Viņa klātesošos informēja par paveikto gada laikā un nākotnes iecerēm, kā arī iepazīstināja ar IVF darba grupas veikto pētījumu par pusaudžu vērtībām un to maiņu dažādos dzīves posmos. Elga Drelinga uzsvēra, ka DU docētāju grupa pētījumā iegūtos rezultātus saista ar neilgtspējīgumu sabiedrībā un akcentē nepieciešamību izglītības problēmām meklēt trans-disciplinārus risinājumus.
DU docente Inta Ostrovska klausītājiem stāstīja par projekta VPP EKOSOC -LV apakšprojekta 5.2.3. ietvaros veiktā pētījuma rezultātiem. Referātā „Cik bagāta ir Latgale jeb viedā pieeja reģiona attīstības plānošanā?” docētāja iepazīstināja ar situāciju reģionā, problēmām un risinājumiem. Situāciju Latgalē ietekmēs “viedi cilvēki” – šis ekspertu viedoklis uzrunāja katru klātesošo, jo izglītības darbinieka misija ir palīdzēt augt un attīstīties viediem cilvēkiem.
“Tautskola 99 Baltie Zirgi” valdes priekšsēdētājs Ojārs Rode uzrunāja esošos un topošos skolotājus ar aicinājumu veidot skolu, kurā ikkatrs ir kopienas daļa, katrs nozīmīgs un īpašs, kopienas skolu, kurā viss tiek pakārtots cilvēka dzīves ziņai. Izvērtējumā skolotāji rakstīja, ka pārdomas izraisīja runātāja „…attieksme, izglītības redzējums...”, „radās vēlme pārskatīt savu lomu klasē,… mazā cilvēka mūžā…” .
Pēc plenārsēdes konferences dalībniekiem bija iespēja apmeklēt izstādi. Izstādē šogad piedalījās skolu un pirmsskolu skolotāji. Daugavpils 11. PII skolotājas Irina Nurmuhametova, Ilona Smirnija, Jekaterina Makejeva, Oļesja Ugoļova iepazīstināja ar Attīstošām spēlēm pirmsskolas nodarbībās. Daugavpils logopēdiskās internātpamatskolas – attīstības centra skolotāja Ilona Geriņa demonstrēja Atgādnes sākumskolā, bet Bebrenes VP vidusskolas skolotāja Daira Linarte bija atvedusi spēļu komplektu –Ķīmisko vielu klasifikācija. DU PBPS “Skolotājs” studējošie Jolanta Vilcāne, Agnija Spīķe, Sintija Giptere, Mairita Viosna, Santa Bazeļuka, Viktorija Stepiņa, Inese Baranovska, Kintija-Melita Vingre, Sanita Skudra piedāvāja apskatīt idejas- Mācīsimies burtus ar prieku! Savukārt studente un skolotāja Jekaterīna Brelika demonstrēja savu pieredzi Skaitļi un cipari.
Konferences dalībnieki iepazinās ar Daugavpils Universitātes piedāvātajām studiju un pētniecības iespējām. Humanitāro un sociālo zinātņu institūts bija sarūpējis skolotājiem noderīgu dāvanu – institūta zinātniskos izdevumus, bet Reģionālo studiju centra „Latgales pētniecības institūts” asoc.prof. Henrihs Soms, albuma “Terra Mariana 1186-1888” galvenais redaktors un rakstu autors, aicināja skolotājus ielūkoties šajā unikālajā vēstures liecībā. Mākslas zinātņu institūta direktore Zeltīte Barševska un lekt. Ilze Meldere iepazīstināja interesentus ar institūta zinātniskās darbības virzieniem, pētnieku un docētāju radošajiem darbiem, kā arī pastāstīja par studiju iespējām profesionālajā bakalaura studiju programmā “Dizains”, “Mākslas menedžments” un profesionālajā maģistra studiju programmā “Māksla”. Dzīvības zinātņu un tehnoloģiju institūta pētnieki un Dabaszinātņu un matemātikas fakultātes docente Santa Rutkovska aicināja skolotājus doties izzinošā ekskursijā pa DU jaunajām, ar modernajām iekārtām aprīkotajām laboratorijām un institūtiem. Humanitāro fakultāti pārstāvēja docente Rudīte Rinkeviča un docente Ilze Šenberga. Docente Rudīte Rinkeviča prezentēja Latviešu literatūras un kultūras katedras docētāju veikumu un rosināja paņemt līdzi skolotāja darbā noderīgus izdevumus, bet docente Ilze Šenberga stāstīja par Daugavpils Universitātes akadēmiskā bakalaura studiju programmu “Vēsture”. Dabaszinātņu un matemātikas fakultātes docentes Lolitas Jonānes un lektores Valentīnas Beinarovičas demonstrētie eksperimenti “Darbs kā process dabas pētnieku skatījumā: no rotaļļietām līdz tehnoloģijām” pierādīja skolotājiem, ka studēt dabaszinātnes Daugavpils Universitātē ir jautri un saistoši .
Zinātkāres centra “ZINOO” komanda klātesošajiem demonstrēja pārsteidzošus eksperimentus, iepazīstināja ar centra piedāvājumiem un aicināja ciemos. Konferences dalībniekiem tika dota iespēja iesaistīties eksperimentu veikšanā.
Konferences turpinājumā darbs tika organizēts grupas, kurās paši dalībnieki dalījās savā pieredzē. Tradicionāli konferences izvērtējumā grupu darbs tiek vērtēts visaugstāk.
DU Absolventu pētījumu un izglītības centra ilgtspējīgai izglītībai diskusiju vadīja Ilga Salīte. Dalībnieki apsprieda pārmaiņu un reālo attiecību tendences izglītībā un sabiedrībā. Saruna veidojās ap Ojāra Rodes ierosināto klātesamības idejas nozīmi izglītībā un kopienā. Saruna ievirzījās izglītības mērķa būtiskā pamata meklējumā, kur tika saskatīta nediferencētās identitātes, zināšanu un prasmju attīstība un pārveidošanās praktiskā gudrībākas kļūst par pati par sevi saprotamu pieredzi (pašsaprotamu) ceļā uz ilgtspējīgu darbību un darba kvalitāti. Diskusijas saturs ieveidojās kā savstarpēji saistītu jautājumu loks un diskusijas dalībnieki izlēma turpināt uzsākto sarunu, lai izpētītu šo saistību dziļāk. Dalībnieki vienojās, ka tēma tiks attīstīta darbības pētījumā un atspoguļota kopīgā rakstā. Lēmuma pieņemšanu veicināja 2016.gadā gūtā līdzdalības pieredze DU absolventu pētījumu un izglītības centra ilgtspējīgai izglītībai izveidošanā un apstiprināšanā par DU UNESCO Katedras struktūrvienību. Ar savu darbību DU absolventu pētījumu un izglītības centrs ilgtspējīgai izglītībai īsteno DU apņemšanos attīstīt pētījumus ilgtspējīgas izglītības mērķiem, kas apstiprināti UNESCO Organizācijas ģenerālsekretāres I. Bokovas un DU rektora A. Barševska parakstītajā līgumā par DU UNITWIN UNESCO Katedras atvēršanu. Jaunajā DU UNESCO Katedras struktūrvienībā līdz ar tās izveidošanu 2016.gadā, tika uzsākts līdzdalības darbības pētījums. Pirmie pētījuma soļi un pašsaprotamās idejas deva pamatu pieredžu un teorētisku pārliecību sintētiskai apvienošanai un pētījuma ietvara izveidošanai. Pētījuma pirmās pieredzes un pētījuma atskaites sistēmas izvēle ir skaidrota kopīgajā rakstā „Ilgtspējīgums trans-disciplinārā perspektīvā: darbības pētījuma stratēģija tālākizglītības programmas izveidošanai”. Pieejams raksta nepublicētais variants latviešu valodā un publicētais variants angļu valodā, publicēts DU UNESCO Katedras žurnālā Journal of teacher education for sustainability, vol 18 issue 2.
RADOŠO grupu vadīja DU deju studijas “Laima” horeogrāfe Marita Irbe, kura iepazīstināja dalībniekus ar savu un savas ģimenes pieredzi “Nacionālo vērtību spēcināšana latviešu tautas apziņā”. Līvānu 1. vidusskolas skolotāja Maija Kulakova stāstīja par “Mājturību pasaules kontekstā. Atziņām par mājturības virzieniem, aktualitātēm pēc starptautiskās mājturības asociācijas 23. pasaules kongresa Korejā 2016.gada augustā”. Savukārt Balvu PII „Pīlādzītis” skolotāja Iveta Larka un Inese Hmara prezentēja stāstu par iestādes sadarbību ar bērnu vecākiem, veidojot pasākumu “Mazie talanti modes skates pasaulē”. Kā parasti, daudz ideju darbam varēja smelties Daugavpils Krievu vidusskolas – liceja skolotājas Ilzes Volantes organizētajā darbnīcā “Akvareļtehnikas izmantošana vizuālās mākslas stundās”.
SADARBĪBAS grupu vadīja DU docente Sandra Zariņa un lektore Elga Drelinga. Daugavpils 24.PII skolotāja Ināra Vaivode iepazīstināja ar ģimeņu un iestādes pieredzi, apceļojot Latviju. Viņas prezentācija “Lokālpatriotisma veicināšana pirmsskolā sadarbībā ar bērnu vecākiem” izraisīja apbrīnu un klausītāju interesi. Krāslavas pamatskolas psiholoģe, klubiņa “Spicie” vadītāja Velta Daniļeviča stāstīja par “Izglītojoši radošām sadarbības formām ar bērnu vecākiem”, vēlreiz apliecinot, ka darot var panākt ļoti daudz. Interesants bija Balvu PII “Pīlādzītis” skolotājas Vinetas Bules un Ineses Salmanes stāsts “Mazs cinītis gāž lielu vezumu” par sadarbību ar vecākiem. Daugavpils logopēdiskās internātpamatskolas- attīstības centra skolotājs Juris Bleidelis prezentēja savu pieredzi “Diskalkulija kā pedagoģiska problēma – kā palīdzēt skolēnam”. Bērnu nama-patversmes „Priedīte” māsa Olga Bolhovitina un Daugavpils 12.PII māsa Aija Žuromska runāja par dzīvnieku izmantošanu dažādu veselības un attīstības problēmu risināšanā: “PET-terapija un tās loma bērnu attīstībā”.
Grupu ATBALSTS SKOLĒNIEM vadība DU lektore Larisa Silova un Irina Kazakeviča. Viņas arī novadīja Fizisko aktivitāti “Dinamiskā pauze” izglītojamo mācīšanās sekmēšanai. Konferences dalībnieki atzina, ka tā bija interesanta “…tieši tas, kas šobrīd …vajadzīgs…”. SIA Zobārstniecības poliklīnikas māsa Tatjana Dobrovoļska un Marija Oļehnoviča atgādināja par zobu kopšanas nozīmi “Bērnu zobu veselības dažādi aspekti”. Balvu PII „Pīlādzītis” vadītāja Antra Eizāne un vietniece izglītības jomā Ilona Ločmele iepazīstināja ar “Latvijas Mobilā Telefona” projektu konkursa ” LMT Latvijai” ietvaros izveidoto “Sajūtu- dabas taku“, uzstāšanās raisīja pārdomas par dažādajām iespējām piesaistīt finansējumu apkārtnes labiekārtošanai. Eko skolas – Saskaņas pamatskolas skolotāja Marina Seļionova iepazīstināja ar Eko skolas aktivitātēm, aicināja iesaistīties arī pārējos šajā kustībā.
DIGITĀLO UN MEDIJU grupu vadīja profesore Dzintra Iliško un docente Jeļena Badjanova. Ludzas pilsētas ģimnāzijas skolotāja Inese Vorza kopā ar Dzintru Iliško stāstīja par “Digitālo kompetenci angļu valodas apguvē vidusskolā”. Jēkabpils vakara vidusskolas skolotāja Diana Rodionova demonstrēja, kā ir iespējams caur mākslu veicināt audzēkņiem veselību un valodu. Jēkabpils vakara vidusskolas skolotāja Irina Zeņina informēja par On-line rīku izmantošanu kompetenču pieejas nodrošināšanā. Jeļena Badjanova demonstrēja dažādus paņēmienus un tehnikas skolotāja darba stresa mazināšanai un vadīšanai. Agnese Beča iepazīstināja klātesošos ar pieredzēto IT izstādē Londonā. Balstoties uz pedagoģisko, psiholoģisko, zinātnisko literatūru un normatīvo dokumentu izpēti, kā arī uz personīgo praktisko pieredzi, tika demonstrēti izstrādātie un aprobētie praktiskie uzdevumi un aktivitātes skolotāju un audzēkņu kompetences attīstībai dažādās jomās. Tika aktualizētas uz jaunradi, IT tehnoloģijām un izglītību balstītas pedagogu un skolēnu attiecības, saskarsme, sadarbības tehnoloģijas. Kā arī tika uzsvērts, mūsdienās ir īpaši aktuāli veicināt inovāciju iekļaušanu pedagoģiskajā procesā.
Grupā KARJERA, kuras vadītājs DU docents Valērijs Dombrovskis, pieredzē dalījās Dagdas vidusskolas skolotāja Marija Micķeviča “Ceļā uz darba dzīvi”, Aglonas vidusskolas sākumskolas skolotāja Vija Kovaļkova”Par ko man kļūt? Meklējumi“, Krāslavas pamatskolas skolotāja Jeļena Japiņa “Drosme draudzēties” materiāls klases audzinātājiem un Balvu PII „Pīlādzītis” skolotāja Ilona Kazāka un Irēna Supe-Brokāne “Lieli darbi, mazi darbi- Visi kopā padarīti“.
Grupā MĀCĪŠANĀS, kuru vadīja DU docente Lolita Jonāne un profesore Elfrīda Krastiņa, tika diskutēts par mācību procesu, problēmām un risinājumiem mūsdienīga mācību procesa organizēšanu. Rīgas Klasiskās ģimnāzijas skolotāja Laima Tukāne – Grosa aktualizēja starppriekšmetu saiknes īstenošanu fizikas un matemātikas mācību procesā, uzsverot, ka mūsdienu pasaulē cilvēkam nepietiek ar skolā konkrētā mācību priekšmetā apgūtajām zināšanām, tāpēc jau skolā skolēniem jārada iespēja apgūtās zināšanas jēgpilni pielietot jaunās situācijās, piemēram, matemātikā apgūto izmantot fizikāla satura uzdevumu risināšanai un otrādi, – matemātikā pievērst uzmanību fizikāla satura problēmām, un, tās risinot, apgūt un izprast matemātiskos modeļus. Starppriekšmetu saiknes īstenošanā liela nozīme ir skolotāju sadarbībai, izvēloties mācību saturu un plānojot mācību procesu. Daugavpils Universitātes docente Lolita Jonāne, prezentējot sava pētījuma rezultātus par tēmu “Kinestētiskais mācīšanās stils: kā un kāpēc to pielietot?”, kustību aktivitātēs iesaistīja visus klātesošos, lai ar piemēriem ilustrētu, kā to pielietot dažāda vecuma skolēniem. Pamatojums – kāpēc tas ir nepieciešams un pozitīvās emocijas, kas gūtas kustību aktivitātēs, – iespējams, raisīja pārdomas par notiekošo klasē un jaunas idejas mācību procesa pilnveidei. Ludzas pilsētas ģimnāzijas skolotāja Anasatasija Jermaļonoka savā prezentācijā “Skolēnu mācību sasniegumu formatīvā vērtēšana fizikas mācību procesā pamatskolā” akcentēja, ka formatīvā vērtēšana un atgriezeniskās saites sniegšana ir viens no efektīvākajiem veidiem, kā uzlabot skolēnu mācīšanos un virzību uz rezultātu. DU docente Līga Antoņeviča klausītāju uzmanību pievērsa problēmai par neveselīgiem našķiem bērnu ikdienas uzturā. Citējot G. Beleviču, L. Antoneviča akcentēja, ka cilvēks ir tas, ko viņš ēd. Latvijā vairāk nekā 22% septiņgadīgu bērnu ir liekais svars. Pētījumi liecina, ka neveselīgie našķi kavē bērna emocionālo attīstību, spēju mācīties, izraisa agresiju, hiperaktivitāti. Tika minēts fakts, ka viens no Somijas skolēnu augsto mācību sasniegumu faktoriem ir veselīgs uzturs. Tāpēc ne tikai vecākiem, bet arī skolotājiem ir jāveicina veselīgas ēšanas paradumu izkopšanu bērniem.
Paldies konferences dalībniekiem par interesi, atbalstu un kopības sajūtu, dalīšanos pieredzē!
Paldies DU vadībai, docētājiem, studējošajiem par atbalstu konferences organizēšanā un norisē!
Paldies Saimniecības daļai par organizatorisko jautājumu ātru risināšanu!
TIKAI KOPĀ MUMS VISS IZDOSIES! DARBS DARA DARĪTĀJU!
Mūs atbalsta:
Izglītības un vadības fakultāte
DU Absolventu pētījumu un izglītības centrs ilgtspējīgai izglītībai
Biedrība “Asociācija izglītības ilgtspējīgai attīstībai”
Biedrība”Asociācija darbības pētījumi izglītībai”
Biedrība “Tautskola 99 Baltie Zirgi”
Reģionālo studiju centra „Latgales pētniecības institūts”Humanitāro un sociālo zinātņu institūts
Ilgtspējīgas izglītības centrs
Mākslas zinātņu institūts
Dzīvības zinātņu un tehnoloģiju institūts
Dabaszinātņu un matemātikas fakultāte
Humanitārā fakultāte
Valsts Pētījumu programma 5.2. «Tautsaimniecības transformācija, gudra izaugsme, pārvaldība un tiesiskais ietvars valsts un sabiedrības ilgtspējīgai attīstībai – jaunas pieejas ilgtspējīgas zināšanu sabiedrības veidošanai (EKOSOC-LV)
Papildu informācija:
Mg.paed. E.Drelinga
DU IVF lektore, DU Absolventu pētījumu un izglītības centra ilgtspējīgai izglītībai vadītāja
E-pasts: elga.drelinga@du.ces.lv