Apkopota Eiropas pieredze par universitāšu pedagogu profesionālo izaugsmi izglītības ilgtspējīgai attīstībai jomā
Aktualizēts 14.01.2016 12:32
Vadošā prakses publikācija (VPP) tika prezentēta Eiropas projekta “Universitāšu pedagogi par ilgtspējīgu attīstību” (UE4SD) ikgadējā sanāksmē, kas notika Madrides Autonomās Universitātes kultūras centrā “La Corrala” Madridē 2015. gada 23. novembrī. Publikācija ir projekta otrās kārtas “Resursu izstrāde” darba rezultāts, kas apkopo labāko 53 partneraugstskolu no 33 valstīm pieredzi izglītības ilgtspējīgai attīstībai (IIA) jomā Eiropas augstākās izglītības iestādēs. Pēc labāko IIA augstākajā izglītībā prakses piemēru apkopošanas visās iesaistītajās valstīs ar īpašu uzsvaru uz ANO Eiropas Ekonomiskās komisijas (UNECE) kompetencēm, publikācijā ir piedāvāti 13 vislabākie piemēri, kas atspoguļo profesionālās izaugsmes iespējas Eiropas universitāšu pedagogiem izglītības ilgtspējīgai attīstībai jomā. Publikācijā tiek atspoguļotas iespējas kā īstenot izglītības ilgtspējīgai attīstībai profesionālo pilnveidi augstākās izglītības jomā Eiropā, t.i., tiek sniegta informācija par profesionālo izaugsmi izglītībā ilgtspējīgai attīstībai, un kas ir nepieciešams pārmaiņu veicināšanai politiskā līmenī.
Krājumā ir atspoguļota augstskolu pedagogu profesionālās izaugsmes koncepcija izglītības ilgtspējīgai attīstībai jomā, aprakstītas galvenās metodoloģiskās pieejas, raksturoti procesi un līdzekļi, kā arī atspoguļoti vislabākie prakses piemēri četros UE4SD Eiropas reģionos – Ziemeļos, Dienvidos, Austrumos un Rietumos – ar mērķi apkopot sasniegto. Publikācijas sadaļā “Apgūtais” tiek atspoguļoti daži vispārējie principi un ieteicamie risinājumi turpmākajai darbībai. Izdevuma noslēgumā tiek piedāvāti ieteikumi par turpmāko attīstību universitāšu pedagogu profesionālās izaugsmes jomā.
Trīspadsmit vislabākie prakses piemēri, kas apkopo desmit Eiropas valstu pieredzi, norāda uz dažām teicamām iespējām universitāšu docētājiem savu IIA kompetenču attīstībai, kas var kalpot kā prakses piemēri universitāšu docētāju profesionālās pilnveides iniciatīvām atšķirīgos kultūras kontekstos Eiropā. Šādas jaunas iniciatīvas ir nepieciešamas, jo daudziem augstskolu pedagogiem joprojām pietrūkst profesionālās izaugsmes iespēju izglītības ilgtspējīgai attīstībai. Esošie tīklojumi ir labs atbalsta mehānisms sekmīgai profesionālās izaugsmes iniciatīvu attīstībai dažādos līmeņos, sākot ar lielu starptautisko konsorciju izveidi līdz nelielu organizācijas līmeņa vai mācīšanās kopienu izveidei.
Publikācija ir paredzēta visām ieinteresētajām personām, kuras nodarbojas ar izglītības ilgtspējīgai attīstībai un profesionālās pilnveides augstākajā izglītībā jautājumiem. Tā ir noderīga ikvienam izglītotājam, un tiem, kas ir iesaistīti augstākās izglītības personāla attīstībā. Krājums ir īpaši noderīgs tiem, kas ir iesaistīti politikas veidošanā augstākās izglītības sistēmā, piemēram, vietējām ministrijām un to administratīvajiem birojiem, kas ir iesaistīti augstākās izglītības un izglītības ilgtspējīgai attīstībai politikas izstrādē, Eiropas politikas veidotājiem, finansiālajām aģentūrām, kvalitātes novērtēšanas iestādēm, kā arī starptautiskajām organizācijām ar mērķi iekļaut IIA principus, mācot par kvalitātes nodrošināšanas mehānismiem un kritērijiem. Publikāciju krājums ir vērtīgs arī tiem, kas ir daļa no kopienas, kurai kalpo augstākā izglītība, piemēram, NVO, profesionālajām organizācijām, kopienas izglītotājiem, uzņēmējiem un jauniem cilvēkiem, profesionāliem mentoriem un treneriem. Paredzamie veidi, izmantojot šo resursu ietver: stratēģisku lēmumu pieņemšanu dažādos augstākās izglītības politikas līmeņos, izmantot to kā pamatu izglītotāju pašrefleksijas un sava darba novērtēšanai, un izmantot kā pamata resursu darbā ar universitāšu profesionālās pilnveides komandām iedvesmas veicināšanai universitātēs.
UE4SD projekta izdevuma publicēšana ir finansēta Eiropas Komisijas Mūžizglītības programmas ietvaros. Pilns publikācijas izdevuma teksts lejupielādēšanai ir pieejams šeit.
Papildus informāciju par vadošās prakses publikāciju var saņemt, sazinoties ar projekta darba paketes vadītājiem Prāgas Kārļa Universitātē Dr. Jana Dlouhá vai Dr. Dana Kapitulčinová: jana.dlouha@czp.cuni.cz un dana.kapitulcinova@czp.cuni.cz.
Papildus informāciju par UE4SD projektu var saņemt, sazinoties ar projekta vadītāju prof. Daniellu Tilbury no Gibraltāras Universitātes: daniella.tilbury@unigib.edu.gi, UE4SD projekta koordinatoriem Gločesteršīras Universitātē un UE4SD projekta mājas lapā.
Papildus informācija:
Asoc. Prof.Dzintra Iliško
DU HSZI, IIC
E-pasts: dzintra.ilisko@du.ces.lv
Pētniece Ilona Fjodorova
HSZI, IIC