Daugavpils Universitāte pārstāv Latviju 8. Starptautiskajā dialoģiskās patības konferencē Hāgā
Aktualizēts 01.09.2014 00:43
Bez līdzsvarota iekšējā un ārējā dialoga nav iespējama demokrātiska personība un demokrātiska sabiedrība. Šī bija viena no pamatidejām ap kuru vienojās 8. Starptautiskās dialoģiskās patības konferences dalībnieki, kuri no šī gada 19. līdz 22. augustam apmeklēja konferences piedāvātās plenārsēdes, sekcijas, simpozijus, diskusiju grupas un seminārus Hāgas Lietišķo zinātņu universitātes futūristiskajā vidē.
Latviju šajā “ceļojošajā” konferencē jau trešo reizi (pirms tam – Kembridžā un Atēnās) pārstāvēja DU Ilgtspējīgas izglītības institūta profesore Anita Pipere. Konference deva iespēju iesaistīties dialogā ar dažādu pasaules valstu zinātniekiem un turpināt skaidrot gan Latvijas vietu pasaules kartē, gan sociālo zinātņu un izglītības pētījumu problemātiku Latvijas kontekstā. Turklāt piedalīšanās šāda veida konferencēs stimulē zinātnieku starpdisciplināro orientāciju sociālo zinātņu diskursa ietvaros.
Dialoģiskās patības teorija, kuru izstrādājis un ieviesis Nīderlandes psiholoģijas profesors Huberts Hermans (virziena un konferences teorētiskais līderis), pasaulē patreiz ir augošs un perspektīvs virziens psiholoģijā un sociālajās zinātnēs. Šo virzienu iedvesmojuši tādi teorētiķi kā krievu filosofs M.Bahtins, amerikāņu psihologs V. Džeimss, un tas balstās uz jaunākajiem virzieniem kultūras, kognitīvajā un sociālajā psiholoģijā, kā arī progresīvām iestrādēm psiholoģiskajā konsultēšanā un psihoterapijā. Dialoģiskās patības pieeja ir cieši saistīta ar naratīvo psiholoģiju, konstruktīvismu un kultūras psiholoģiju, bet tās centrā ir daudzbalstīgās patības jēdziens. Saskaņā ar Dialoģiskās patības teoriju, individuālā patība (angl. self) ir sociāla pēc savas izcelsmes un dialoģiska pēc sava potenciāla. Šī patība atspoguļo un “piesavinās” sabiedrības un mums nozīmīgo citu cilvēku balsis, un patības funkcionēšanu nodrošina šo balsu savstarpējais dialogs.
Dialoģiskās patības konferencē Anita Pipere (ar līdzautori III pētnieci Ilonu Mičuli) prezentēja pētījumu „Dialogical Self of Mathematics Teachers: An Interpretative Phenomenological Analysis” [Matemātikas skolotāju dialoģiskā patība: Interpretatīvā fenomenoloģiskā analīze], sintezējot izglītības, izglītības psiholoģijas, identitātes pētījumu un dialoģiskās patības teorētiskos un empīriskos aspektus.
Jāatzīmē, ka īpaši liela uzmanība šogad konferencē tika veltīta tieši izglītības problēmām dialoģiskās patības kontekstā. Šie “uzplūdi” norāda, ka patlaban izglītības pētniekiem un praktiķiem ir radusies daudzsološa un vērtīga iespēja integrēt Dialoģiskās patības teoriju savos pētījumos un darbā. It īpaši tas attiecas uz ilgtspējīgas izglītības jomu, kas savā būtībā balstās uz dialoģiskumu kā vienu no galvenajiem šādas izglītības pamatprincipiem.
Kā rāda pašreizējie procesi gan indivīda līmenī, gan lokālā un globālā mērogā, sabalansēts dialogs ir vienīgais ilgtspējīgais risinājums indivīda, valstu un visas cilvēces problēmām, lai gan pagaidām šķiet, ka pasaulei vēl ejams tāls un grūts pašattīstības ceļš, lai pārvarētu tieksmi padoties tik ierastajiem dominējošiem monologiem no varas pozīcijām.
Reģistrāciju Dialoģiskās patības konferencei finansiāli atbalstīja Daugavpils Universitāte.
Papildu informācija:
Dialoģiskās patības institūts
http://www.dialogicalinstitute.com/Prof. Anita Pipere
Ilgtspējīgas izglītības institūts
T.: 654 27411
E-pasts: anita.pipere@du.ces.lv