Par augstskolu docētāju profesionālo pilnveidi izglītības ilgtspējīgai attīstībai
Aktualizēts 22.12.2014 13:08
DU, HSZI, Ilgtspējīgas Izglītības Institūts ziņo par izdarīto starptautskajā COPERNICUS Alianses – Eiropas Augstskolu ilgtspējīgas attīstības tīklojuma projektā UE4SD. DU ir izvēlēta kā viens no labās prakses piemēriem projekta tīkojumā.
Laika posmā no 2014. gada februāra līdz maijam 54 augstākās izglītības iestādes no 33 Eiropas valstīm piedalījās ziņojuma izveidē par progresu izglītībā ilgtspējīgai attīstībai (IIA) augtstākajā izglītībā. Projekta partneri pārstāv vairāk nekā 3000 Eiropas augstākās izglītības iestādes, kurās kopskaitā ir 24 miljoni studentu. Līdzās tam, lai konstatētu situāciju izglītības ilgtspējīgai attīstībai integrēšanā augstākajā izglītībā, uzmanība tik pievērsta tam, lai noskaidrotu esošās profesionālās pilnveides iespējas augstskolu docētājiem izglītībā ilgtspējīgai attīstībai, jo mācīšanas kvalitāte augstākajā izglītībā ir ļoti svarīga, lai sagatavotu studentus apgūt vajadzīgās kompetences, kuras nepieciešamas 21. gadsimta izaicinājumiem.
Situācijas izpētes nacionālie rezultāti tika analizēti četros reģionālajos ziņojumos, iekļaujot valstis no Ziemeļu, Rietumu, Dienvidu un Austrumu Eiropas valstīm, kas savukārt tika apkopoti kopīgajā ziņojumā. Pirmie projekta rezultāti tika prezentēti projekta “University Educators for Sustainable Development” (UE4SD) sanāksmē 2014. gada 2. oktobrī Čārlza Universitātes Vides centrā, Prāgā, Čehijā.
Galvenie rezultatīvie rādītāji: Jautājums par izglītību ilgtspējīgai attīstībai Eiropas valstīs kļūst arvien nozīmīgāks. Gandrīz visās UE4SD partnervalstīs ir izstrādātas vadlīnijas vai likumi, kuros ir atzīts ilgtspējības nozīmīgums augstākajā izglītībā. Daudzu valstu ziņojumos tika uzsvērts, ka augstākās izglītības iestādes ir izstrādājušas vadlīnijas un stratēģijas, kas veicina ilgtspējību un izglītību ilgtspējīgai attīstībai. Neskatoties uz to, daudzu valstu docētājiem nav pieejamas profesionālās pilnveides iespējas izglītībā ilgtspējīgai attīstībai. Tikai nedaudzas valstis ir izstrādājušas programmas un izvirzījušas prasības augstskolu docētājiem apgūt kompetences, kas, savukārt, tiks turpmāk atspoguļots projekta galvenajā prakses publikācijā un tiešsaites platformas izstrādātajos resursos.
Ilgtspējīgas attīstības jautājumu ieintegrēšana augstākajā izglītībā Eiropā ir atšķirīga saskaņā ar dažādo kultūras un institucionālo kontekstu. Tas paver izaicinājumu UE4SD tīklojumam kalpot dažādu valstu atšķirīgajām vajadzībām, atbalstot augstskolu docētājus IIA kompetenču apguvē. Būs nepieciešama aktīva kopīga darbošanās, lai veicinātu pārveidojošo pieeju izglītības ilgtspējīgai attīstībai Eiropas augstākās izglītības jomā.
Vai Tevi interesē aktivitātes tīklojumā, vai Tu gribi iesaistīties izglītībā ilgtspējīgai attīstībai (IIA) augstākajā izglītībā? Apskaties Eiropas tīklojuma par augstāko izglītību ilgtspējīgai attīstībai mājas lapu.
Papildu informācija:
Dzintra Iliško (29378690)
Ilona Mičule